Horror a Zombíci

Horror je úžasný filmový žáner. Ja osobne tento žáner tak obľubujem hlavne vďaka veľkej rozmanitosti. Pod horror spadajú monštrá (Jaws), slashery (Halloween), duchovia (Poltergeist), príroda (Birds), komédia (Shaun of the Dead), mimozemšťania (Alien), psychologický horror (The Shining) a moja obľúbená časť horroru, zombíci.

zombies1

Úprimne, zombíkov som sa nikdy nebál ale niečo na nich mi príde neskutočne fascinujúce. Tá pestrosť, s ktorou je tento fenomén ohýbaný je neskutočná. V Night of the Living Dead máme pomalých a pomerne neagresívnych mŕtvych, zatiaľ čo vo filmoch ako 28 Days Later Train to Busan  vidíme extrémne agresívnych a rýchlych zombíkov.

p1-ax386_zombie_g_20100926162416

Pred tým, ako sa do tejto témy pustíme, v krátkosti zhrniem históriu ich a vývoj. Veľa ľudí by povedalo, že nemŕtvy boli prvýkrát spomenutý v povesti o Gilgamešovi, kde Ishtar prisľúbi návrat mŕtvych. Od tej doby boli na túto tému vymyslené viaceré spracovania ako napríklad Frankenstein I am Legend. No zombíci o ktorých je dnešná téma prišli k životu v roku 1968 s filmom Georga A. Romera, Night of the Living Dead.

evil-dead-1

Zombie je úžasná téma a zdroj zábavy aj vďaka tomu, že na rozdiel od iných horrorových stovrení, sú všade. O zombíkoch máme filmy, TV seriály, videohry, knižky a aj komiksy. Ale prečo? Chcel by som uviesť tri dôvody, prečo si myslím, že práve oni sú taký veľký fenomén.

1. Strach zo známeho

fear-of-the-unknown-is-the-greatest-fear-of-all-quote-1

“Strach z neznámeho je najväčší strach zo všetkých” hovorí tento citát. V tom prípade, prečo nám prídu niektoré interpretácie nemŕtvych také znepokojujúce, pre niekoho až strašidelné. Myslím, že práve kôli tomu ako dobre sa poznáme. Keď vidíme mŕtvych vstávať z hrobov, vidíme sa v tej situácií a podvedome si uvedomujeme, že toto by sa mohlo stať aj nám. Nie každý si to musí uvedomovať, ale mám pocit, že každému aspoň raz už prešla podobná myšlienka hlavou: Čo by som urobil v zombie apokalypse? Vedel by som sa zachrániť?

2. Ľudia vs. Ľudia a Zombíci nabok

To, že chodiace mŕtvoly mám tak rád však neznamená, že zombie filmy a seriály pozerám práve kôli nim. Najzaujímavejšia časť zombie filmu sú pre mňa vždy ľudia; pozerať sa na reakcie úplne obyčajných ľudí, kto prežije a kto umrie. Tieto filmy ukazujú, ako sa asi zachováme keď nám je nám naše každodenné pohodlie odňaté a ako dokážeme žiť bez toho. Dokázali by sme zabiť blízkeho, ak by to znamenalo prežitie zvyšku skupiny?

shaun-of-the-dead-di

3. Iný pohľad na náš svet

George A. Romero umiestnil svôj film Dawn of the Dead do nákupného centra, ako spôsob na upozornenie moderného konzumerismu a ľudí, ktorý sa bezdôvodne prechádzajú po týchto centrách a kupujú nepotrebné veci. A vo filme Shaun of the Dead to hrdinom chvíľu trvá, kým si uvedomia, že sa z ostatných stali chodiace mŕtvoly. Každý je natoľko pohltený v svojom svete, až nevníma ostatných.

4. Úžasný mix strachu, zábavy a popcornu

Tento posledný dôvod je najviac osobný zo všetkých. Pre mňa je zombie film, či už ľahkovážna komédia ako Zombieland alebo dráma ako spomínaný Train to Busan, úžasný mix strachu a zábavy. Tieto filmy v sebe majú trošku nebezpečenstva a raz za čas sa jedna z postáv ocitne v nebezpečenstve, ale vidieť hordu zombíkov zabíjať ľudí (alebo aj naopak) je pre mňa neskutočne zábavné.

“A zombie film is not fun without a bunch of stupid people running around and observing how they fail to handle the situation.” -George A. Romero

Pridaj komentár

