Okja -recenzia

Keby si pred tromi rokmi povedal, že jeden z najlepších (a najdôležitejších) filmov tohto roku vyjde na Netflixe, všetci by ťa brali za blázna. Našťastie, v roku 2017 je to už úplne racionálna veta.

mv5bytmzmwzhowytngzjny00zwvhlwi5ytctmmrmmja1njzjmtjjxkeyxkfqcgdeqxvymzi3mdezmzm-_v1_sx1777_cr001777999_al_

Bong Joon-Ho je v modernej dobe jeden z dvoch najznámejších juhokórejských režisérov. Vo svojej rodnej zemi je známy už dlhšie, no do európskeho podvedomia sa dostal až pred nedávnom s geniálnym filmom Snowpiercer z roku 2013. A aj keď Okja nedosahuje kvality jeho posledného počinu pri ktorom spojil sily s západným svetom, stále je to jeden z najlepších filmov tohto roku.

Malé dievča Mija žije vysoko v horách Južnej Kórei s jej najlepším kamarátom, obrovským superprasaťom menom Okja. Nádherne a v harmónií žijú desať rokov, až do momentu kedy ich navštívi potravinová spoločnosť Mirando. Oni sa rozhodnú Okju zobrať do Ameriky, zabiť ju a spraviť z nej mäsové výrobky. Na strane spoločnosti Mirando stojí Lucy Mirando (Tilda Swinton), Dr. Johnny (Jake Gyllenhaal) a vysoko postavený člen spoločnosti, Frank (Giancarlo Esposito). Na druhej strane tohto príbehu stojí A.L.F, aktivisti ochraňujúci práva zvierat. Túto skupinu stvárnili Paul Dano (Little Miss Sunshine), Lily Collins (City of Bones) a Steven Yeun (The Walking Dead). A v strede boja o zvieracie práva stojí malé dievča snažiace sa zachrániť svôjho miláčika.

OKJA 048 - 197.arw

Najlepší aspekt celého filmu je jednoznačne puto medzi Mijou a Okjou.  Čo sa týka Seo-Hyeon Ahn, herečky ktorá stvárnila hlavnú hrdinku, je to jedna z najlepších detských herečiek tohto storočia. Momentálne má iba 13 rokov, a aj napriek tomu podala najlepší výkon filmu. Samotný fakt, že musela hrať oproti modelu ktorý bol neskôr zmenený a privedený ku životu vďaka CGI, je dychvyrážajúce. A podobne ako Mija, aj titulná postava Okja bola prekvapivo dobrá. Sám som bol prekvapený, ako veľmi som sa zaujímal a strachoval o obravské CG prasa. Avšak keď sa naše dve hlavé postavy spoja, dejú sa zázraky a film naberie úplne iný rozmer.

Okja hneď zo začiatku veľmi jasne určí dobré a zlé postavy v príbehu. Všetci spoločnosti Mirando chcú iba zisk a na ničom inom im nezáleží. Všetci aktivisti sa snažia silou-mocou zastaviť Mirando; a to aj predtým ako majú nejaké dôkazy o firme. Chcú ich zničiť čisto z dôvodu, že vytvárajú mäso a tým zabíjajú zvieratá. A takéto určenie postáv by mi normálne nevadilo, no vo filme ako Okja by som chcel aby aj vedľajšie postavy boli hlbšie rozvinuté ako iba označiť ich za “zlé” alebo “dobré”. Aj napriek mojim výčitkám, skupina aktivistov A.L.F boli moje obľúbené postavy. Jednoduché, ale zaujímavé a do istej miery zábavné. Paul Dano, Steven Yeun aj Lily Collins; všetci podávajú dobré výkony a je veľmi ľahké si obľubiť a fandiť im. Na druhú stranu, protivníci tohto filmu sú naozaj slabí. Tilda Swinton ako Lucy, vedúca spoločnosti Mirando má byť hlavný záporák filmu. A túto postavu hrá na pokraji uveriteľnosti. Niečo veľmi podobné platí aj pre Jakea Gyllenhaala, ktorého Dr.Johnny Wilcox vystúpil z dajakého čudesného animáku a on aj Lucy pôsobia veľmi neprirodzene vo filme, ktorého zvyšok je zasadený v realite.

mv5bmja1yzcwmzctowm0ny00zgvllwfjmtatodriywu2mzdknmq4xkeyxkfqcgdeqxvyntqzotg1mdm-_v1_

Ak by mal jeden film reprezentovať rok 2017 (filmový aj reálny) bola by to práve Okja. Silná ženská hrdinka, medzinárodné spojenie síl a témy o ekológií, konzumerizme a mäsovom priemysle. Okja je fantastický a potrebný film.

4 ½ / 5